STILLE VERKOOP JA OF NEE?
Je bent van plan om je huis in verkoop te zetten. Super! Maar soms zit je niet te wachten op alle drukte die er letterlijk bij komt kijken. Zoals het verkoopbord wat behoorlijk wat interesse van de buurt zal gaan opwekken. Of mensen die even vluchtig en nieuwsgierig naar binnen kijken. Je kunt dan kiezen voor het inzetten van een stille verkoop. In de makelaardij komt dit steeds vaker voor, dat mensen ervoor kiezen om de verkoop van hun woning privé te houden. Je verkoopt je huis eigenlijk onder de radar. En wij van Linda makelaardij kunnen je daarbij helpen! Ben je benieuwd welke voordelen er zijn bij stille verkoop? Lees dan snel verder.
Serieuze kandidaten
De mensen die jouw huis voorbij zien komen zijn serieus en zullen bewuster zijn in het proces als potentiële koper. Hierdoor ontstaat er een beter beeld van de concrete mogelijkheden en onderhandelingen rondom de verkoop van je woning.
Plaatsen van je gegevens
Stille verkoop kan ook gebruikt worden om de verkoopmogelijkheden (looptijd en prijsstelling) te verkennen, zonder dat dit gepubliceerd wordt op verschillende kanalen. Daarnaast heb je zelf ook meer vrijheid om beslissingen te nemen over de gegevens van je woning.
• Waar mag deze informatie geplaatst worden en welke gegevens wil je geplaatst hebben? (denk aan verkooptekst, foto’s en plattegronden).
• Wordt de vraagprijs wel of niet vermeldt?
Beperkingen van stille verkoop
Naast de voordelen kleven er ook een paar beperkingen aan. Door de anonimiteit die een stille verkoop met zich meebrengt zullen er veel minder mensen zijn die jouw huis te zien krijgen. Hierdoor zullen er ook minder bezichtigingen zijn. Je weet hierdoor ook niet zeker of je ‘de beste prijs’ gaat krijgen voor je huis.
De reden hiervoor is dat de verkoop niet via alle verkoopkanalen loopt waardoor je mogelijke hogere bieders misloopt.
Daarnaast kan het zijn dat er een langere verkoopperiode vooraf gaat aan de uiteindelijke verkoop van het huis. Ook hier heb je te maken met het feit dat je niet alle mogelijke verkoopkanalen gebruikt.
Afhankelijk van jouw situatie kan je kiezen tussen een actieve of stille verkoop. Vaak wordt er gekozen voor een actieve verkoop om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk potentiële kopers geïnformeerd worden dat je woning te koop staat. Hierdoor is de kans op het bereiken van een zo hoog mogelijke koopsom groter.
NVM licht woningaanbod eerder uit
NVM start met een proef om het aankomend woningaanbod eerder in kaart te brengen. Het (anoniem) inzichtelijk maken van aankomend woningaanbod kan zorgen voor perspectief en vertrouwen in het vinden van een geschikte woning. Uit onderzoek blijkt dat ruim 85% van de consumenten met verhuisplannen graag gebruik zou willen maken van dit initiatief. Woningbezitters en woningzoekers willen vooral weten welke huizen er binnenkort op de markt komen.
Zet een zoekopdracht uit bij de makelaar
In de pilot komen huizen online zichtbaar als aankomend aanbod. Consumenten die -op termijn- een woning zoeken kunnen hiervoor een digitale zoekopdracht aanmaken bij een NVM-makelaar en zo op de hoogte blijven van al het aankomend aanbod. Daarnaast kunnen NVM-makelaars het aankomend aanbod van hun kantoor op de eigen website en hun social-mediakanalen plaatsen.
Bij Linda Makelaardij plaatsen we altijd een sneak preview van nieuw woningaanbod op social media en plaatsen we een nieuw te verkopen woning uitgebreider op social media vóórdat deze op Funda komt. Dit geeft de woningzoeker de gelegenheid om eerder een bezichtiging aan te vragen.
Ook kan je jezelf gratis inschrijven als woningzoekende op onze website https://www.lindamakelaardij.nl/overige-diensten/gratis-zoekopdracht Zo kunnen we je eerder op de hoogte stellen als er een passende woning in ons aanbod komt die aansluit op jouw woonwensen.
Terug naar overzicht