background background

Nieuws

WAT IS DE ROL VAN DE NOTARIS BIJ DE (VER)KOOP VAN EEN WONING?

Wil je een huis kopen? Dan heb je een notaris nodig. Maar wat doet die precies? Wie kiest de notaris en wat zijn de kosten?

Een notaris is als enige bevoegd om een huis over te dragen van de verkoper aan de koper. Hij regelt alle juridische zaken rond een overdracht. Zo stelt hij een notariële akte op die bestaat uit de leverings- of overdrachtsakte en de hypotheekakte. Hij zorgt voor de inschrijving in het Kadaster en houdt er toezicht op dat iedereen de afgesproken verplichtingen nakomt. Een notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt naar de belangen van de koper én die van de verkoper.

Onderzoek

De notaris onderzoekt de achtergrond van de koper en verkoper, of het huis verkocht mag worden en hoe de hypotheeksituatie is. Ontdekt hij problemen, dan zal hij dit melden om op te lossen.  

Hypotheekakte

De koper heeft een hypotheek afgesloten bij een bank. Als dit in orde is, stuurt de bank de juiste stukken naar de notaris voor de overdracht. Deze vraagt het hypotheekbedrag op bij de geldgever en verrekent dit met de koopsom, kosten koper, financieringskosten en eventueel de leningen van de koper die voor passeren van de woning nog moeten worden ingelost.

Heeft de verkoper nog een hypotheek, dan vraagt de notaris een aflossingsnota op en verrekent hij de openstaande hypotheekschuld met de verkoopprijs van de woning. Alle geldstromen lopen via de derdengeldenrekening van de notaris.

Sleuteloverdracht

De sleuteloverdracht vindt plaats bij de notaris. Eerst leest hij de koopakte voor aan de koper en verkoper. Bij akkoord, wordt de leveringsakte getekend en is de sleuteloverdracht een feit.

Inschrijving Kadaster

De notaris zorgt na het passeren van de akten ook voor de inschrijving in het Kadaster. Vanaf dat moment is de koper pas feitelijk de eigenaar van de woning.

Keuze

Koop je een bestaande woning, dan betekent ‘kosten koper’ dat de koper de notariskosten betaalt. Vaak kiest de koper dan ook de notaris.

Bij de aankoop van een nieuwbouwwoning, wordt vaak gewerkt met een projectnotaris.

Kosten

Notaristarieven zijn vrij. Het loont daarom om bij meerdere notarissen een offerte op te vragen. Gemiddeld ben je tussen de € 1.000,- en € 1.500,- kwijt aan de kosten voor het opstellen van de hypotheek- en eigendomsakte, inschrijvingskosten in het Kadaster, onderzoekskosten en btw.

De kosten voor het opmaken van de hypotheekakte zijn fiscaal aftrekbaar. De overige kosten die je maakt bij de notaris niet.

LiNDA Makelaardij helpt je met alle stappen in het aankoopproces van je nieuwe woning. Meer weten? Maak gerust een afspraak


Terug naar overzicht